Finlands Bank
1.1 Finlands Bank under 2024
Finlands Bank är landets monetära myndighet och en del av Eurosystemet. Kärnan i Finlands Banks strategi är att vara en inflytelserik och respekterad centralbank som upprätthåller prisstabilitet och finansiell stabilitet under alla omständigheter med målet att sörja för medborgarnas välfärd.
Finlands Banks uppgifter och strategiska prioriteringar 2024
Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för penningpolitiken i euroländerna och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.
Det primära målet för Eurosystemet och Finlands Bank är prisstabilitet, dvs. en måttlig ökning av konsumentpriserna. Prisutvecklingen är stabil när den årliga inflationen mätt med det harmoniserade konsumentprisindexet för euroområdet är 2 % på medellång sikt.
Finlands Banks målsättningar gäller dels hemlandet och dels Eurosystemet.
Finlands Bank
- bereder och utövar penningpolitik i Finland
- övervakar den finansiella stabiliteten och tar fram statistik
- bedriver forskning och deltar i den ekonomisk-politiska debatten
- sörjer för avvecklingen av interbankbetalningar och för sin egen investeringsverksamhet
- upprätthåller stabila och effektiva betalningssystem och ger ut sedlar och mynt.
De strategiska prioriteringarna 2024 var:
1. Analys av inflationsdynamiken och stabilisering av den höga inflationen på målet
För beredning av penningpolitiken i ett läge med hög och varierande inflation krävs nytt informationsunderlag. Finlands Bank fördjupar sin förståelse av inflationsdynamiken i euroområdet.
2. Framförhållning för finansiella kriser och starkare resolutionsverktyg för bankerna
Finlands Bank stärker sin handlingsberedskap för eventuella finansiella störningar.
3. Insatser för att främja funktionssäkra europeiska massbetalningar och alternativa betalningssätt
Finlands Bank satsar på förberedelserna för en digital euro och lanseringen av en tjänst för omedelbara betalningar som bygger på europeiska standarder.
4. Insatser för att främja en hållbar ekonomisk politik i Finland och EU
Finlands Banks mål är att Finland har en god konkurrenskraft och en hållbar ekonomisk tillväxt och att EU och den monetära unionen stöder medborgarnas välbefinnande på bästa möjliga sätt.
Europeiska centralbankens (ECB) klimatstrategi och Finlands Banks hållbarhetsåtgärder stöder effektivt hanteringen av riskerna med klimatförändringen och förlusten av biologisk mångfald.
5. Insatser för att främja dataekonomin i Finlands Bank och Finansinspektionen
Målet är att säkerställa att Finlands Bank och Finansinspektionen har bred tillgång till olika datamängder och att sörja för deras tillgänglighet, användbarhet och effektiva hantering.
Finlands Bank stärker beredskapen, förmågan och kunskaperna för tillämpning av modern dataanalytik på data och datamängder och utveckling av smidiga lösningar för olika användningsändamål.
Det internationella samarbetet 2024
De ekonomiska frågorna inom centralbankspolitiken är gränsöverskridande och hanteringen av dem kräver därför ett nära internationellt samarbete.
ECB och de nationella centralbankerna i Eurosystemet hör till Finlands Banks viktigaste internationella samarbetspartner. Finlands Banks chefdirektör Olli Rehn är medlem av ECB-rådet, som är det högsta beslutande organet i Eurosystemet. Rådets viktigaste uppgift är att besluta om penningpolitiken i euroområdet.
Finlands Bank svarar för Finlands kontakter med Internationella valutafonden (IMF, International Monetary Fund). IMF:s uppgift är att främja internationellt samarbete, öppen och regelbaserad internationell handel, hållbar ekonomisk tillväxt och finansiell stabilitet.
Finlands Banks chefdirektör representerar Finland i IMF:s styrelse. Finland deltar i IMF:s beslut som en del av den nordisk-baltiska valkretsen.
Behovet av finansiellt stöd var fortsatt högt 2024 speciellt i IMF:s fattigaste medlemsländer. IMF svarade på finansieringsbehoven genom att förnya finansieringsmodellen för fonden för fattigdomsminskning och tillväxt samt sänka de ytterligare betalningsvillkoren för finansieringsprogrammen.
I sina budskap betonade IMF (på finska) vikten av att motarbeta geoekonomisk fragmentering dvs. segregation, och förstärka skuldhållbarheten och påskynda den gröna omställningen.
Finlands Banks chefdirektör deltar också i BIS (Bank for International Settlements) regelbundna centralbankschefsmöten.
Finlands Bank medverkar i arbetet inom Europeiska unionens institutioner och kommittéer. Finlands Bank är medlem i EU:s Ekonomiska och finansiella kommitté (Economic and Financial Committee, EFC). Kommittén har till uppgift att främja samordningen av den ekonomiska politiken mellan medlemsländerna och delta i beredningen av arbetet i rådet för ekonomiska och finansiella frågor (Ekofin).
Den finansiella stabiliteten inom EU övervakas av Europeiska systemrisknämnden (ESRB), vars uppdrag är att förebygga och minimera systemrisker. Första vice ordförande i ESBR är Finlands Banks chefdirektör Olli Rehn.
Det årliga nordiska centralbankschefsmötet hölls i Helsingfors i september. Vid mötet diskuterades bland annat de nordiska ländernas konjunktur- och inflationsutsikter, säkerhetsläget i Europa och betalningssystemsfrågor.
Se: Finlands Bank i ECB- och EU-organ och i andra internationella organisationer
Finlands Banks coachningsprogram stöder experternas kompetensutveckling
Coachningsprogrammet för Finlands Banks experter lanserades 2021, med målet att cirka hälften av experterna ska ha genomgått det i slutet av 2025.
Coachningsprogrammet syftar till att främja och stödja experternas kompetensutveckling och självledarskap, nätverksbildning och effektivitet samt förutsättningar att agera som en konstruktiv medlem i arbetsgemenskapen. Coachningsprogrammet bygger på Finlands Banks värderingar och vision.
Hållbarhet och klimatåtgärder 2024
Att ta hållbarhetshänsyn utgör en av hörnstenarna i Finlands Banks verksamhet. Hållbarhetsarbetet fokuserar på insatser för hållbar tillväxt och välfärd samt hantering av klimatrisker.
Finlands Banks mest verkningsfulla hållbarhetsåtgärder gällde genomförandet av ECB:s klimatstrategi och hållbarhetsmålen för bankens egen investeringsverksamhet.
Eurosystemets syfte är att gradvis minska koldioxidutsläppen från de penningpolitiska företagsobligationsinnehaven i enlighet med målen i Paris klimatavtal. Under 2024 fortsatte förberedelserna för integrering av klimatriskerna i Eurosystemets regelverk om godtagbara säkerheter.
Finlands Bank deltog aktivt i det internationella arbetet för att utveckla klimatindikatorer. Företagens hållbarhetsrapportering började tillämpas 2024. Arbetsgruppen definierade centrala indikatorer och gjorde förberedelser för insamlingen av dem.
Finlands Bank har ställt upp ett nettonollutsläppsmål för hela sin investeringsportfölj. Målet ska uppnås senast 2050. År 2024 närmade sig Finlands Bank det etappmål som ställts för 2025 för att halvera aktieportföljens genomsnittliga koldioxidintensitet jämfört med basnivån 2021.
Finlands Banks totala utsläpp sjönk jämfört med 2023, vilket framför allt förklaras av mer exakt utsläppsredovisning av bygg- och renoveringsprojekt.
Målen för Finlands Banks kommunikation 2024 i form av nyckeltal
Finlands Banks kommunikation syftar till att förtjäna medborgarnas förtroende genom sin verksamhet. Alla våra externa uttalanden är baserade på forskningsbaserad information om ekonomin. Under 2024 kommunicerade vi om frågor som berör många finländare, såsom ränteutvecklingen och inflationen, hushållens skuldsättning, betalningsmedel och den ekonomiska utvecklingen i Finland och andra länder som banken bevakar.
Finlands Bank byggde om sin webbplats under 2024. Omarbetningen av fyra olika webbplatser innebar en uppdatering av webbplatsernas utseende och de tekniska lösningarna. Samtidigt förbättrades webbplatsernas tillgänglighet och aktualitetsinnehållets synlighet.
Finlands Banks budget 2024
Finlands Banks mål är att utföra sina uppgifter på ett ekonomiskt och effektivt sätt. Direktionen följer upp måluppfyllelsen kvartalsvis.
Finlands Bank | Utfall2024Mn euro | Budget2025Mn euro |
---|---|---|
Verksamhetskostnader och verksamhetsintäkter | ||
KOSTNADER | ||
Personalkostnader | -40,2 | -41,9 |
Personalrelaterade kostnader | -2,6 | -3,3 |
Övriga kostnader | -33,0 | -42,6 |
Bankserviceavgifter | -7,3 | -7,5 |
Avskrivningar | -9,6 | -9,6 |
Summa | -92,8 | -104,9 |
Sedelproduktionskostnader | -5,8 | -4,9 |
Avgift till pensionsfonden | -8,3 | -8,3 |
Summa verksamhetskostnader | -106,9 | -118,1 |
INTÄKTER | ||
Bankserviceintäkter | 0,9 | 0,8 |
Fastighetsintäkter | 5,0 | 4,9 |
Övriga intäkter | 0,3 | 0,1 |
Tjänster till Finansinspektionen | 7,4 | 8,7 |
Summa intäkter | 13,5 | 14,5 |
Netto | -93,4 | -103,6 |
På grund av avrundning stämmer inte alltid totalsummorna. |
Finlands Bank | Utfall2024Mn euro | Budget2025Mn euro |
---|---|---|
Investeringar | ||
Fastighetsinvesteringar | 5,7 | 9,9 |
Huvudkontorsfastigheter | 0,9 | 5,4 |
Fastigheten i Vanda | 2,5 | 4,1 |
Övriga fastigheter | 2,2 | 0,4 |
IT-utrustning och -program | 5,8 | 8,9 |
Sedel- och mynthanteringsmaskiner | 0,0 | 0,0 |
Säkerhetsutrustning | 0,8 | 1,3 |
Övriga | 0,0 | 0,5 |
Summa investeringar | 12,3 | 20,5 |
På grund av avrundning stämmer inte alltid totalsummorna. |
Pensionsfonden | Utfall2024Mn euro | Budget2025Mn euro |
---|---|---|
Verksamhetskostnader och verksamhetsintäkter | ||
KOSTNADER | ||
Personalkostnader | -0,0 | -0,0 |
Kostnader för pensionsfondsverksamheten | -0,2 | -0,3 |
Pensionsfondens fastighetskostnader | -0,7 | -0,8 |
Avskrivningar | -1,0 | -1,0 |
Utbetalda pensioner | -32,9 | -35,2 |
Summa kostnader | -34,9 | -37,3 |
INTÄKTER | ||
Arbetspensionsavgifter | 14,7 | 15,2 |
Interna hyror | 2,0 | 2,0 |
Avgift till pensionsfonden | 10,0 | 10,0 |
Summa intäkter | 26,6 | 27,2 |
Netto | -8,3 | -10,2 |
På grund av avrundning stämmer inte alltid totalsummorna. |
Finansinspektionen | Utfall2024Mn euro | Budget2025Mn euro |
---|---|---|
Verksamhetskostnader och verksamhetsintäkter | ||
KOSTNADER | ||
Personalkostnader | -27,5 | -28,9 |
Personalrelaterade kostnader | -0,8 | -1,1 |
Övriga kostnader | -7,4 | -9,3 |
Avskrivningar | -1,3 | -1,8 |
Tjänster från Finlands Bank | -7,4 | -8,7 |
Avgift till pensionsfonden | -1,7 | -1,7 |
Summa verksamhetskostnader | -46,2 | -51,5 |
FINANSIERING AV VERKSAMHETEN | ||
Tillsynsavgifter | 41,1 | 44,5 |
Åtgärdsavgifter | 1,7 | 1,8 |
Finlands Banks finansieringsandel | 2,3 | 2,6 |
Över-/underskott från föregående period | 3,9 | 2,6 |
Summa intäkter | 49,0 | 51,5 |
Överskott överfört i ny räkning | -2,9 | |
På grund av avrundning stämmer inte alltid totalsummorna. |
Finansinspektionen | Utfall2023Mn euro | Budget2024Mn euro |
---|---|---|
Investeringar | ||
IT-utrustning och -program | 2,3 | 2,9 |
Summa investeringar | 2,3 | 2,9 |
På grund av avrundning stämmer inte alltid totalsummorna. |
Informationsredovisningen
Nyckeltalen i informationsredovisningen ger en inblick i centralbankens kunskapsintensiva arbete och informationslager. Nyckeltal, datainsamlingar, analysunderlag och nytt inom informationshanteringen presenteras mer utförligt i Finlands Banks informationsredovisning, som ges ut på finska och engelska i april.
Ärendehantering och handlingar | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Öppnade ärenden (st.) | 688 | 507 |
Sparade handlingar (st.) | 3 280 | 2 515 |
Handlingar arkiverade i det elektroniska arkivet* | 24 659 | 20 606 |
Totalt antal handlingar i det elektroniska arkivet (st.) | 477 126 | 453 427 |
Antal besökare i det historiska arkivet (st.) | 4 | 12 |
Besökstid totalt (timmar) | 20 | 63 |
Data- och statistikkapital | 2024 | 2023 |
Statistikinsamlingar (st.) | 12 | 12 |
Regelbundna statistikrapportörer (st.) | 1 662 | 1 645 |
Statistikinsamlingar, inkomna rapporter (st.) | 26 570 | 26 046 |
Tidsserier i tidsseriedatabasen (st.) | 10 256 341 | 12 047 416 |
Statistikdashboards i det externa nätet (st.) | 85 | 57 |
Gränssnittsanrop för öppna data-tjänsten (milj. st.) | 15 | 12 |
Begäran om sakkunnigyttranden och andra yttranden samt begäran om information | 2024 | 2023 |
Begäran om sakkunnigyttranden (st.) | 27 | 17 |
Begäran om yttranden (st.) | 59 | 47 |
Begäran om information (st.) | 65 | 40 |
*Arkiveringsfunktionen för de elektroniska arbetsplatserna togs i bruk i juni 2023. |